Gesztusaik hivalkodó üressége ugye azzal indult, hogy nincs is szükség különleges jogrend kihirdetésére, a békeidőben is rendelkezésre álló járványügyi intézkedések bőven megteszik. Aztán kiderült, hogy a helyzet kezeléséhez nem elegendők egyedi hatósági aktusok, hanem általános, az élet majd minden területére kiterjedő rendkívüli intézkedéseket kell hozni. Ez volna a veszélyhelyzet. Erre meg azt mondták, hogy „jó-jó, értjük (már), hogy kell”, de az alaptörvény járvány esetén ennek kihirdetésére nem ad lehetőséget. Ezt követően kisült, hogy lehet, alkotmányunkban nincs ott függelékként a „kis járványhatározó”, de huszonnégy éve úgy szól a törvényi rendelkezés, hogy az ipari szerencsétlenség és a természeti katasztrófa mellett a járvány is indokolhatja a veszélyhelyzet kihirdetését. Jöttek azzal is, hogy „rendben, indokolhatja”, de erre csak a parlament jogosult, majd mikor az is egyértelművé vált, hogy ez nem így van, és az alkotmány előírásait követve – a veszélyhelyzet kihirdetését magát nem érintve – a kormány beterjesztette a koronavírus elleni védekezésről szóló törvényjavaslatot, és az Országgyűlés kétharmada el is fogadta, akkor zendített rá a kórus a „nincs időkorlát, kiiktatták a parlamentet” című műdalra. Ekkor többen szembesültek a „magyar csodával”: azaz hogy a CNN szerint Orbán Viktor személyesen lakatolta le a Parlament ajtaját, az Országgyűlés mégis ülésezik. Majd mikor rákényszerítették szemüket annak a két paragrafusnak az elolvasására, mely szerint a járvány során hozott intézkedések meghosszabbításához adott felhatalmazás a törvény szerint maholnap annullálható, és az Országgyűlés az egész jogszabályt hatályon kívül helyezheti, amikor csak akarja, na, akkor jött a durrbele. Már az, hogy ez az egész csak egy „rút sybaríta váz”, hiszen a Fidesznek kétharmada van a parlamentben, tehát hiába van bármilyen alkotmányos-törvényi garancia, saját képviselői úgysem fogják gátolni a miniszterelnököt álnok, Lengyel László leghajmeresztőbb jóslatait is bőven felülíró terve megvalósításában. A kedvencem a The Economist volt, konkrétan azt írta – miután az elmúlt hetekben megjelentetett vagy három cikket arról, hogy mennyire feltrancsírozták itt a korábban orvul meggyilkolt alkotmányos szabályokat –, hogy „a parlament visszavonhatná Orbán új jogköreit, de mivel pártjának stabil többsége van, ilyesmire nagy valószínűséggel nem fog sor kerülni”.
Nem az itt a gond, hogy milyen jogszabály születik, hanem hogy egy demokratikus választás útján felhatalmazást nyerő jobboldali kormánytöbbség fogadja el